Sok pomarańczowy – fakty i mity

pomarańcze liście i szklanka soku na stole

Sok pomarańczowy to połączenie pysznego smaku i zdrowia! Spora dawka witaminy C, beta-karotenu, witamin z grupy B oraz witamina A, a do tego zestaw składników mineralnych sprawiają, że dostarczamy naszemu organizmowi to, co najlepsze. Nie znam nikogo, kto nie lubiłby świeżo wyciskanego soku pomarańczowego! W zimie wzmaga odporność, w czasie lata – w połączeniu z równie prozdrowotnym grejpfrutem – gasi pragnienie. Może to już czas, żeby okrzyknąć go porannym napojem bogów? 😉

 

Sok pomarańczowy jest bardzo kaloryczny – mit

Oczywiście szklanka soku pomarańczowego ma więcej kalorii niż jedna pomarańcza, ale nie oznacza to, że należy rezygnować z wyciskanych cytrusów. Jeżeli ktoś choruje na cukrzycę, wie co mu szkodzi i jakich produktów powinien unikać. Ale jeżeli mowa jest o zwykłym śmiertelniku, który odmówi sobie szklanki soku (bo jest w niej tyle cukru!), a w zamian po obiedzie zje kuszący kawałek ciasta z kremem czekoladowym, to nie mamy o czym mówić. Wszystko jest dozwolone w granicach rozsądku. Wiadomo, że nie jest zalecane spożycie 4 czy 5 szklanek soku dziennie, ale jedna porcja 250 ml jest akceptowalna i rekomendowana. 🙂

Szklanka soku na stole, nóż i pomarańcze

 

Sok pomarańczowy w kartonie jest pasteryzowany – fakt

Bez procesu pasteryzacji soki na sklepowych pułkach nie mogłyby mieć tak długiej daty przydatności do spożycia. Ten sposób konserwacji zabezpiecza sok przed zepsuciem. Nie ma jednak znaku równa się między pasteryzacją a konserwantami. Proces ten polega na podgrzaniu soku do temperatury ok. 80 stopni, by w kolejnym kroku został szybko schłodzony. Takie działanie naturalnie konserwuje sok, a jednocześnie sprawia, że nie ma stracić swoich wartości zdrowotnych.

Osobiście jednak preferuję domowy, świeżo wyciskany sok. Wtedy sama wybieram pomarańcze, które przerobi moja wyciskarka i mogę dodać taką ilość grejpfruta, która sprawi, że sok będzie w sam raz, czyli nie za słodki.

Sklepowy sok pomarańczowy jest rozcieńczany – mit

Sok to sok, więc producenci nie mogą sobie pozwolić na rozcieńczanie go z wodą w celu uzyskania większej ilości. Rozcieńczane są napoje, ale wtedy nie nazywają się sokami – proste. Pewnie nadal zastanawia Cię informacja na opakowaniu, która mówi, że produkt powstał z zagęszczonego soku. Tu możemy być spokojni – zagęszczone soki to te, które zostały poddane procesowi odparowania (ponieważ każdy sok – również ten wyciskany w domu – zawiera w swoim składzie wodę). Tak więc zanim sok trafi do kartonu lub butelki zostaje zmieszany z taką samą ilością wody, jaką zawierał przed odparowaniem. Nie ma co do tego wątpliwości.

 

rozkrojone pomarańcze

 

Szklanka soku pomarańczowego dziennie może doprowadzić do przedawkowania witaminy C  – mit

Ciężko w ogóle mówić o możliwości przedawkowania witaminy C. Jest na tyle bezpiecznym związkiem organicznym, że przyjmowanie go w dużych ilościach z pewnością nie zagraża zdrowiu ani tym bardziej życiu człowieka. Obecność witaminy C w diecie jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, więc jej codzienna dawka w postaci soku pomarańczowego może jedynie poprawić naszą odporność. Szklanka soku (200 ml) to ok. 70 mg witaminy C, a przecież w czasie przeziębienia zalecane jest przyjmowanie 1000 mg na dobę. To wręcz końska dawka w porównaniu z naszym sokiem, więc bez obaw możemy pić i cieszyć się pysznym smakiem cytrusów.

Sok pomarańczowy i leki to złe połączenie – fakt

Wciąż trwają badania nad wpływem soków na przyjmowane leki. Faktem jest jednak, iż lekarze odradzają popijania leków sokami z cytrusów. Dlaczego? Sok, może zmniejszać lub niwelować absorpcję, czyli wchłanianie leku w organizmie, przez co osłabi jego działanie. Popijając lekarstwa sokiem owocowym możemy również spowodować sytuację odwrotną. Nieświadome wzmocnienie działania substancji leczniczej może być tragiczne w skutkach i w konsekwencji powodować niepożądane reakcje organizmu. Dla własnego bezpieczeństwa pamiętajmy o zasadzie popijania leków przygotowaną lub niegazowaną wodą mineralną (przed, w trakcie lub po posiłku – w zależności od zaleceń lekarza lub informacji na ulotce dołączonej do środka leczniczego).

kobieta pijąca wodę ze szklanki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *