Ból pleców – jak go skutecznie zwalczyć

Plecy człowieka na tle wodospadów

Ból pleców – każdy z nas borykał się z nim przynajmniej kilka razy w życiu. Bóle kręgosłupa to jeden z najczęstszych problemów zdrowotnych wśród osób młodych oraz starszych. Co sprawia, że tak często skarżymy się na dolegliwości bólowe pleców? Jak sobie radzić w takich sytuacjach i jak im przeciwdziałać? To istotne kwestie, którym warto poświęcić chwilę uwagi. Jak się okazuje, prawidłowa postawa, silny gorset mięśniowy oraz porządny materac mogą pomóc w walce z uporczywym bólem kręgosłupa.

 

Siedzący tryb życia – zmora dzisiejszych czasów

Większość z nas wykonuje swoją pracę za biurkiem, przez co zaliczamy się do grupy ludzi prowadzących siedzący tryb życia. Osiem godzin dziennie, 40 godzin tygodniowo, czyli 160 godzin w miesiącu… Tyle czasu minimum spędzamy (a nasze kręgosłupy razem z nami) w niezbyt komfortowej dla ciała pozycji. Rzadko kiedy fotel dopasowany jest do kształtu pleców, a wysokość biurka dostosowana do wysokości ciała użytkownika. Tym sposobem kręgosłup dostaje po całości – od odcinka szyjnego, aż po sam “ogon”, czyli odcinek guziczny (ogonowy).

mężczyzna pracujący przy komputerze

Prawidłową postawa ciała – sposób na walkę z bólem pleców

Pewnie słyszysz to za każdym razem, kiedy skarżysz się na ból kręgosłupa. Chcąc nie chcąc – jest to święta prawda. Wszyscy wiedzą, tylko zapominają, żeby odciążać kręgosłup i chronić go przed niepotrzebnymi dolegliwościami właśnie dzięki prawidłowej postawie ciała w określonej pozycji.

 

Wskazówki jak utrzymywać prawidłową postawę ciała na co dzień:

W pozycji stojącej:

  • Rozkładaj ciężar ciała równomiernie na dwie nogi. Barki oraz miednica będą w jednej linii, dzięki czemu unikniesz jednostronnych przeciążeń.
  • Prostuj plecy rozluźniając barki i ściągając łopatki do dołu. Wyobraź sobie, że do mostka przyczepiony masz magnes, który ciągnie klatkę piersiową w przód. 

stopy na piasku

W czasie chodu:

  • Pamiętaj o magnesie na mostku i wyciągaj szyję ku górze. To spowoduje, że Twój kręgosłup będzie się jeszcze bardziej wydłużał i odciążysz go.
  • Myśl o delikatnym napięciu mięśni brzucha, ponieważ one są Twoim centrum dowodzenia, które odpowiada za utrzymanie napięcia i stabilizacji całego ciała.

W pozycji siedzącej:

  • Trzymaj dłonie na udach bądź – jeżeli pracujesz akurat przy biurku – całe przedramiona (od dłoni po łokieć) na blacie. Takie ułożenie kończyn górnych wymusi prostą pozycję pleców, czyli ściągnięte łopatki.
  • Nadal pamiętaj o napięciu mięśni brzucha.
  • Unikaj zakładania “nogę na nogę”, które uniemożliwia prawidłowe krążenie krwi.

kobieta pracująca przy biurku

Kiedy podnosisz dziecko, zakupy, zgrzewkę wody lub materiały w czasie remontu:

  • Wykonuj ruch sięgania od ugięcia nóg, nie pleców! Nogi są dużo silniejsze i o wiele łatwiej jest wykonać czynność dźwigania na zasadzie przysiadu. Dzięki temu kręgosłup zostanie zabezpieczony i nie dojdzie do urazu.

 

Silny gorset mięśniowy – pogromca bólu pleców

Silny gorset mięśniowy to podstawa w walce z bólem kręgosłupa. Bardzo często dolegliwość związana jest ze słabym gorsetem mięśniowym. Co zrobić w tej sytuacji? Wzmocnić osłabione mięśnie oraz rozciągnąć te, które są nadmiernie przykurczone (np. przez niewygodną, permanentną pozycję ciała). Pomoże Ci w tym trener personalny lub fizjoterapeuta, którzy mają bogatą wiedzę na temat anatomii oraz fizjologii człowieka. Dzięki systematycznemu wykonywaniu zestawu kilku ćwiczeń zbudujesz swój gorset mięśniowy i utrzymanie prawidłowej postawy ciała stanie się dziecinnie proste.

kobieta na plaży ćwiczy plecy

 

Dobry materac wspomaga zwalczanie dolegliwości bólowych kręgosłupa

Nie może być miękki jak trampolina, ponieważ będzie powodował zbyt duże sprężynowanie i brak stabilizacji w obrębie kręgosłupa, a w rezultacie ból pleców nasili się jeszcze bardziej. Całkowicie twardy też nie zda egzaminu, ponieważ spięte ciało (mięśnie przykręgosłupowe, kark, ramiona, pośladki itd) nie rozluźni się na kompletnie zbitym, nieelastycznym podłożu i komfort snu będzie minimalny.  Pytanie brzmi: Jaki materac wybrać na chory kręgosłup? Taki, który dostosowuje się do naszych potrzeb. Czyli taki, którego struktura dopasowuje się do kształtu naszego ciała i sprawia, że użytkownik śpi spokojnie.

Mamy nadzieję, że z naszymi radami łatwiej będzie Ci zadbać o swój kręgosłup i krok po kroku osiągniesz nawyk prawidłowej postawy ciała, a dolegliwości bólowe pleców znikną raz na zawsze!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *